Oldal kiválasztása

A kép forrása: unsplash.com

Ma egy idézettel készültem:
„Amit a történésekről hiszel, hosszabb ideig van hatással az életedre, mint maguk a történések.”
— Harry Palmer

Mit is mond nekünk ez?

Ha a múltban történt veled bármi, arról megvan a véleményed. Lehet, hogy úgy tekintesz benne saját magadra, mint egy áldozatra, akit átvertek, kihasználtak, becsaptak, megkárosítottak, akinek balesetet okoztak.
Akárhogy is gondolod, az adott dolog már végetért, de a hatását lehet, hogy több évtizednyi távolságból is magadban hordozod keserűség, düh, szomorúság, szégyen, vagy más korlátozásként.

Persze ez akkor is így van ez, ha egy tanár, egy rokon, egy barát, vagy bárki támogatott, segített téged, mondott, vagy mutatott neked valami olyat, ami megváltoztathatta az életed. Talán ez a kapcsolódás már nincs is jelen az életedben, talán az adott személy már nem is él, de a hatását a mai napig érezheted.

Ez az egész olyan, mint egy „trim tab”.

Ez egy kis szerkezet a nagy olajszállító hajó kormánylapátjánál. Ezt a tankert is kell irányítani, de a nagy kormánylapát akkora mennyiségű víztömege ellenében tudja csak elfordítani a azt a hatalmas hajót, amit emberi erővel közvetlenül nem lennénk képesek megmozítani.
Viszont ez a „trim tab” már elfordítható, és ez már tud akkora víztömeget megmozdítani, ami elfordítja a nagy lapátot, és így változik a hajó iránya is.

Hiszem azt, hogy lehetünk mi is ilyen „trim tab”, vagyis az a kis létszámú embercsoport, akik hatással vannak nagyobb közösségekre, és tágabb értelemben akár az egész emberiségre is.

Szeretném azt, hogy mi legyünk azok, akik nem csupán intelligensek és kreatívak, mi nem csupán elmélkedünk, hanem cselekszünk. Mert mi vezetők is vagyunk.
Tudjuk, és el is hisszük magunkról, hogy vezetők vagyunk, mert vezetőkké is akarunk válni. Hatást akarunk kiváltani.

De ki tud hatást kiváltani?

Aki megmozdul, aki irányt mutat, aki cselekszik. Akihez mások csatlakoznak.

Csatlakoznak, mert látják és hiszik (mert hinni akarják), hogy ő vezető. És ehhez szorosan kapcsolódik egy fogalom:

brand vagy márka.

Mi is egy márka? Mi mutatja meg egy márka értékét?
Az, ahogyan beszélnek róla az emberek, akkor is, ha mi nem vagyunk ott. Vagyis, hogy miképp beszélnek rólunk, a szolgáltatásunkról, a vállalkozásunkról a hátunk mögött.

Ezt viszont építeni kell. Vagy legalábbis érdemes rá odafigyelni. Persze mindenképp építed, csak nem mindegy, hogy abba az irányba, amerre haladni szeretnél. Mert ha az emberek nem azt mondják rólad (mint márkáról, mint vezetőről, mint egy apáról, anyáról, barátról, szolgáltatóról, stb.), amit hallani szeretnél, akkor valamin változtatni kell.

Hiszen te nem engedhetet meg magadnak azt a luxust, ne vezetőként tekintsenek rád, és persze azt sem, hogy te magad ne vezetőként tekint saját magadra. Most különösen fontos, hogy elkezdd felépíteni a saját vezetői márkádat.

Akkor is szükségszerű ez, ha te alkalmazott vagy, akkor is, ha most épp nincs munkád, ha otthon vagy a gyerekeiddel. Ha pedig vállalkozó vagy, akkor meg főleg elengedhetetlen, hogy tudd: te vezető vagy.

És mint vezető, felelősségel tartozol mindazokért, akik csatlakoznak hozzád, akik követnek, akik bíznak benned.
Ha vállalkozóként vagy vezető, akkor különösen igaz az, hogy neked irányt kell mutatnod. Ha krízis van, akkor van ennek igazán nagy szerepe.

Ilyenkor elengedhetetlen, hogy legyen előtted is egy akcióterv, és vedd észre azokat a lehetőségeket, amik ott vannak körülötted, használd ki azokat az erőforrásokat, amik jelenvannak benned, a munkatársaidban, a környezetedben, ügyfeleidben. Ösztönözd őket is arra, hogy lépjenek előre, és használják ki azt az erőt, amivel egyébként rendelkeznek.

Mivel tudsz most hatást gyakorolni? mivel tudod másokban felébreszteni ezt a szunnyadó erőt?

KOMMUNIKÁCIÓVAL

Ez egy olyan eszköz, olyan lehetőség, amit egyébként is használunk. Nap mint nap. Persze nem mindig optimálisan, nem mindig tudatosan.

Abban szeretnék segíteni ezekkel az üzenetekkel, és úgy általában a munkámmal, hogy ez vedd komolyabban, csináld tudatosabban. Ezért is építem azt a közösséget, amihez most te is csatlakozhatsz, ha valóban változni, fejlődni szeretnél, és szeretnél másokra hatással lenni, és szeretnél kilábalni abból a gödörből, amiben most talán érezheted magad.

A kommunikációnak több szintje van (a teljesség igény nélkül):

  1. kommunikáció saját magaddal
  2. kommunikáció a családoddal
  3. kommunikáció a barátokkal
  4. kommunikáció a munkatársakkal
  5. kommunikáció az ügyfelekkel
  6. kommunikáció a lehetséges ügyfelekkel

Ha a saját magunkkal folytatott kommunikációról beszélünk, akkor máris vissza tudunk kanyarodni a mai gondolat elejére, vagyis megvizsgálhatom, hogy én magam mit hiszek, gondolok az életemről, a lehetőségeimről, arról, hogy most mi van, mi lesz velem, a vállalkozásommal, a családommal.

Kérdezd meg magadtól, hogy napról napra, óráról órára, milyen történetekkel bombázod saját magad, rombolod, vagy építed magad? Mik azok, amiket ezekről a történetekről gondolsz? Hogy vagy te jelen ezekben a sztorikban? Vezetőként, aki szolgál másokat, aki jobbá, szebbé és könnyebbé teszi mások életét, aki hozzátesz, hogy ez a világ jobb hellyé válhasson, vagy te csak elveszel másoktól, esetleg te áldozat vagy benne, aki kiszolgáltatottként csak elszenvedi a történéseket?

Nézd meg azt is, hogy a jövőddel kapcsolatban, milyen véleményeid vannak? Milyen lehetőségeid vannak? Vannak-e lehetőségeid? Tényleg vezető vagy? Vezetővé akarsz válni? Milyen apa vagy? Milyen anya? Illetve, milyenné szeretnél válni?

Ez az kommunikáció első szintje, vagyis az, ahogyan saját magaddal kommunikálsz. A következő az, ahogyan a családoddal beszélgetsz. Főleg most, hogy sokan a nap 24 órájában együtt vannak, talán életükben először töltenek heteket együtt a feleségükkel, gyerekeikkel, sőt lehet, hogy a szüleikkel, anyósukkal, apósukkal, nagyszüleikkel is most össze vannak zárva.

Mennyire vagy velük nyílt, őszinte, elfogadó, mennyire vagy együttérző? Elvárások, vagy megállapodások mentén kommunikáltok egymással? Vagy feltételezésekből kiindulva, ami nagyon könnyen hatalmas félreértésekhez vezethez, vagy tiszta és egyértelmű, előre egyeztetett kereteknek megfelelően érintkeztek egymással?

Aztán ott vannak a barátaid, akikkel lehet, hogy most nem találkozol személyesen. De beszélgethettek telefonon, videós platformokon. Megszakad a kapcsolódás köztetek, vagy erősebb lesz, mint valaha?

Majd a következő szint a kommunikációval az a munkatársaiddal folytatott. Mennyire vagy támaszuk, mennyire érzik azt, hogy ebben a helyzetben is számíthatnak rád? Mennyire tudod, és mennyire akarod őket ösztönözni, inspirálni, tudod-e őket támogatni abban, hogy van kiút, van jövő, van közös jövő is?

Aztán a következő két szint az ügyfelek és lehetséges ügyfelek szintjei. Velüók hogyan beszélsz, mit mondasz magadról, a jelenlegi helyzetről, a vállalkozásodról, a szolgáltatásodról? Mennyire tudod őket abban segíteni, ha ők egyébként elégedettek veled, a szolgáltatásoddal, de most nem tudnak fizetni, akkor tudsz-e, akarsz-e elnyújtott fizetési konstrukciót ajánlani?

Ahogy Thomas Carlyle (skót író és történész) mondta:
„A nagy emberek abban mutatkoznak meg, miként bánnak a kicsikkel.”
Te tudsz-e az ügyfeleidnek támasza lenni?
Át tudod-e őket segíteni ezen a szakaszon?

Akárhogy is kommunikálsz, az mindenképpen hatással lesz arra, hogyan majd a hátad mögött beszélnek rólad, vagyis hatással lesz a márkádra.

Bizony az én életemben is voltak olyan szakaszok, több is, amikor magam alatt voltam. Abszolút a padlón. Mostanában is. De az mindig segített, amikor saját magamról, a saját szenvedésemről, önsajnálatomról a fókuszt áthelyeztem mások felé.

Vagyis amint képes voltam megváltoztatni azt, ahogyan szemléltem az adott helyzetet, amit hittem róla, és nyitottam más emberek felé (vagyis „megnyílt a szívem), és elkezdtem hasznosabb kérdésekre keresni a választ, jobban lettem, visszaköltözött belém az élet, az erő, a tettvágy.

Ilyen kérdések kezdtek el foglalkoztatni:

  • Hogyan tudok másoknak segíteni?
  • Hogyan tudom mások életét jobbá tenni?
  • Hogyan tudok segíteni, szolgálni?
  • Hogyan tudok mosolyt csalni az emberek arcára?
  • Hogyan tudom őket lelkesíteni?
  • Hogyan tudom ösztönözni őket arra, hogy vegyék észre magukban az erőt, és maguk körül a lehetőségeket, amikkel egyébként már rendelkeznek?

Tehát a mai üzenetem ez:

„Amit a történésekről hiszel, hosszabb ideig van hatással az életedre, mint maguk a történések.”
— Harry Palmer

És ha te is úgy gondolod, hogy vezető vagy, vagy szeretnél vezetővé válni (az életed bármely területén), de most még egyedül érzed magad, vagy egyszerűen csak jól jönne egy kis támogatás, vagy ha szeretnél egy olyan közösséghez tartozni, akik szintén szeretnének egyre nagyobb felelősséget vállaló vezetőkké válni, akik szintén szeretnének másoknak segíteni — úgy, hogy saját életük is előremozdulhasson —, akkor egyszerűen csak jelezd itt kommentben, vagy írj nekem privát üzenetet. Utána én megkereslek, és elmondom a részleteket.

(1) Hiszen egy januári kihívásomnak köszönhetően idén lehetőséged van arra is, hogy egy 70-90 perces beszélgetés keretén belül átnézzük, hol is tartasz, mi van veled, min szeretnél változtatni, mire keresel megoldást, és vagy egy „lépésről lépésre” típusú akciótervet állítunk össze, vagy kijelöljünk egy irányt, és megkeressük, mi a következő, amit meg tudsz tenni, hogy közelíts a megoldáshoz. Ez ingyenes, de nem demo. Valóban a témádon dolgozunk közösen.

(2) Másrészt pedig tudsz csatlakozni ahhoz a közösséghez, akiknek napi szintű támogatás nyújtok. Ott leszek, és segítek, hogy az ötletek valóban gyakorlati megvalósításra kerüljenek. Plusz ott van maga a közösség, aki szintén támogat téged, és te is segítheted a csoport tagjait.

Meggyőződésem, hogy mi nem csak elmélkedni fogunk a következő napokban, hanem elkezdünk megvalósítani, cselekedni. És mi lehetünk az a kis csoport, aki a világra olyan hatást tud gyakorolni, mint az óriás hajokra a „trim tab”. Lehetünk mi az a mag, ami most kihajt, és elkezd teremni. Vagyis hozzá tudunk járulni ahhoz, hogy a mostani helyzetből tovább tudjunk lépni — újult erővel.

Ha pedig kérdésed van, vagy ha elindított ez a mai, vagy az előző napok üzenetei benend, akkor írj rám, tedd fel a kérdésed, mondd el a felismeréseid.

És végül kérlek, tedd fel magadnak ma is, holnap is ezt a kérdést: „Mi az, amivel ma szolgálni tudom az ügyfeleimet, a családomat, a szeretteimet, a környezetemben lévő embereket?” Tedd fel ezt a kérdést, majd hagy, hogy megérkezzen rá a válasz. Utána viszont ne várj, ne gondolkodj, elmélkedj rajta, hogy ez vajon tényleg jó ötlet-e, hanem egyszerűen csak kezdj el cselekedni.

HANGÜZENETEK: